Stichting Brigida

Wim van Schaik (1924 – 2017)

De Stichting Brigida werd in 1996 opgericht door Wim van Schaik. Het Online Museum De Bilt publiceerde na zijn overlijden deze korte biografie.

Van Schaik kreeg in 2014 de erepenning van de gemeente De Bilt voor zijn werk. Hij kwam op voor cultuur en natuur die bedreigd werden, onder het motto ‘Alles van waarde is weerloos’, woorden van Lucebert. De stichting werd genoemd naar de heilige Brigida die is afgebeeld op een muurschildering in de kerk van Westbroek. Brigida: [de heilige] die zo waakt over het vee en dat ook wel zal doen over alles wat in het gras groeit en leeft, zoals de vogels, de dassen, de insecten en de vlinders? Zij komt uit het groene Ierland waar de natuur nog steeds vrijwel onaangetast is gebleven.
De stichting publiceerde in 1996 het boek Boeren, Soldaten en Heiligen onder de bezielende eindredactie van Wim van Schaik. Dit boek bevat bevat een fascinerende beschrijving van het landschap ’tussen Utrecht en het Gooi’ aan de hand van geschiedenis, natuurhistorie, kunst en de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Wim van Schaik overleed in 2017. Hij liet een indrukwekkende kunstcollectie na met veel landschapskunst, bijvoorbeeld van de Noordhollandse landschapsschilder Dirk Breed. Deze collectie is thans ondergebracht bij Museum Flehite in Amersfoort.
De ‘banner’ van onze website is een uitsnede uit het schilderij Klein Panorama (ca 1980) van Dirk Breed (met toestemming van mw. Hella Van Schaik-Colijn.)